Vänskap och värk

Världena bästa Malo som jag har känt i typ 45 år  hämtade upp mig igår och vi rejsade iväg till Täby Centrum och glodde i affärer . Jag såg massor med kläder som ville bo hos mig men eftersom England väntar strax runt hörnet så blev det ingen shopping . Det är så vilsamt att träffa Malo. Vi känner varandra så väl efter alla åre och vi gnäller lite , beklagar oss och har samtidigt väldigt väldigt rolig. Jag förlåter henne för att hon fortfarande är så vacker. Jag ser ut som Kvast Hilda jämför med henne . 

Jag har så djefvla ont nuförtiden det känns som att gå på krossat glas och just den känslan kan jag vara utan. Det regnar och jag sänder en tanke till sonen som arbetar på bygge . Jag dippar lite och har svärt att ta ta gi saker .Går mest runt och glor fånigt. 

Men mat lagar jag ! Här kommer en bunt recept!!
 Oxrulader utan oxe ( 4 hungriga personer )
En påse kycklininnerfileer ( ca 700 g)
Ett paket bacon
Lika många ostskivor som kylling ( ta en fet ost med klös i )
Smör till stekning
Salvia *
Peppar 
Salt
Timjan 
Hönsbuljong ellur kycklingfond
Vatten
Fransk senap
En slatt grädde ( 2-3 msk ) 
Tandpetare eller hushållstråd **

Så här gjorde jag 
Lägg fileerna en och en i en plastpåse , banka ut den med hjälp av en liten jävla kastrull . Inte för mycket då blir det bara slamsor.
Lägg en ostskiva på ena sidan av kyllingen 
Krydda på den andra sidan ( ingen salt här )
Lägg ömt en baconskiva på den andra sidan .
Rulla ihop det till en trevlig rulle med baconet på utsidan. Sätt på tandpetare eller hushållssnöre .
Bryn i smör tills de känns stumma när du känner på dem.
Ta upp rulladerna under tiden
Häll i grädde, vatten, buljong , fransk senap , salt ( ta det lugnt med saltet för både senapen och buljongen är salt , smak aav !) ) peppar  i en kastrull. Låt det koka ihop lite .Ta bort tandpetare / snöre *** från rulladerna  lägg dem i såsen och låt det bli varmt . Servera med pressad potatis/ ris/ pasta / Quoina . Eller lek diva och ät bara rullader !

* Är då min favoritkrydda .Jag knarkar nästan Salvia
** Vilket trevligt gammaldags ord
*** Kan bli väldigt otrevlig stämmning om de glöms bort.

Tanias *fanvadjagärhungrigsallad (Två vrålhungriga personer )
Två kokta kalla potatisar
En burk tonfisk i olja 
Ett gäng gröna bönor
En liten röd lök
fyra sardellfyllda oliver
Två tomater 
En bit gurka
Sallad efter behag 
God vinäger och oljedressing 

Häll av tonfisken i en sil
Tärna potatisen och häll din favoritdressing över
Hacka löken
Tina bönor 
Dela oliverna
Dela tomaterna
Tärna gurka
Dela sallad .
Blanda rubbet i en skål
Ät!!! 

Nu ska jag skotta fram hemmet. Ladida . 


Kommentarer
Postat av: Tigerlilja

Sann njutning som alltid att läsa dina recept, kom på att det är det enda jag saknar från förra hemmet. Jag hade en jättesalvia i ett hörn. Suck! Försöker plantera en på balkongen nästa sommar.

2008-10-16 @ 16:31:25
URL: http://tigerliljan.wordpress.com
Postat av: Micael Rombin

Är själv inte så förtjust i salvia, om den inte är färsk. Dock har jag en klar favorit: friterade stora salviablad, mmmmmmmmmmm.Marabou mjölkchoklad släng digi väggen

2008-10-16 @ 18:23:42
URL: http://www.rombin.se
Postat av: Tennis

Ååhhh älska recept! Vill ha mer!

2008-10-16 @ 22:02:45
URL: http://tenniscresendo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0