Till Tennis

( och även ni andra )
Nektarinmarmelad 
1 kg Nektariner ( funkar givetvis med andra stenfrukter med)
Ca, 1,5 dl syltsocker
I halv vaniljstång
i dutt kanel ( kanske ett kryddmått)*
I dutt rosenvatten ( kan uteslutas om man hatar rosenvatten)

Dela stenfrukterna och ta bort kärnan
Lägg i kastrull med ca 1 dl vatten
Koka upp 
Häll i sockret
Dela vaniljstången och skrapa försiktigt ur den. Häll skrapet i en kastrull **
dutta över kanel
Koka tills frukten är mjuk. Dela med en potatisstöt 
Avsluta med rosenvattnen 
Rör om .
Häll i väl rengjorde burkar 
* Ja, jag vet jag är värdelös på att skriva exakta mått
** Det som är kvar av vaniljstången lägger jag i en burk med vanligt socker. Skakar om och plockar bort stången efter några dagar. Voila eget vaniljsocker !

Tanias pyttipanna
1 stor gul lök 
1 kg kokt potatis
3 olika sorters kött ( Enlgt blunken* ska det vara så ) jag tog ett paket kryddiga korvar , ett paket kotlettbacon och ca 3 dl kött från oxsvans **
Kryddor efter behag

Hacka löken och stek den med köttet .  Stek tills löken ät blank och vacker . lägg i pluggen  . Krydda . Jag använde salt,, peppar , timjan, salvia ( så klart ) stek tills det att potatisen är genomvarm.

* Matbibel
** Det tar en evighet att koka dem men det är värt mödan. Pilla bort köttet och reducera buljongen och frys in . Underbar buljong blir det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0