Matlagning och bakning är bra terapi...

..för mig när jag är ledsen . Så håll till godo

Duniga saffransbullar med vaniljgrop 
 Det ska bli 20 men jag brukar göra 15 megabullar . Ska det vara så ska det vara ordentligt. 

100 g smör
2 dl mjölk 
1 msk marsalavin ( kan uteslutas 
25 g jäst för söta degar
172 dl strösocker
1 äggi påse saffran
7-8 dl vetemjöl
Vaniljkräm  
1 1/2 dl vispgrädde
1,1/ 2 mskmaizena majsstärkelse
2 ms strösocker 
2 tsk vaniljsocker *
 2 äggulor 
Garnering 
30 g smält smör 
1/2 dl socker 
Ugn 250 

Gör så här 
1. Smält smöret i en kastrull . Tillsätt mjölken och värm degspadet fingervarmt . Smula ner jästen i en bunke . Häll över degspadet och lös upp jästen. rör ut saffranet i spriten om sprit ej finnes så rör ner den i degvätskan
1. Tillsätt socker. ägg och nästan allt mjöl. Arbeta samman degen till en smidig blank deg . Låt jäsa övertäckt till en dubbel storlek ca 30 min 
3.Vaniljkräm
Blanda alla ingridienserna i en tjockbottnad , rostfri kastrull . Rör under uppvärmning och låt krämen sjuda 3- 5min .
4. Ta upp egen på et tlätt mjölat bakbord och arbeta de lätt . Dela degen i 20 lika stora bitar . rulla till bullar och ställ dem på en plåt med bakpapper . Låt jäsa i 20 min under bakduk . När halva jäsningstiden gått så gör en fördjupning i varje bulle och lägg i en msk vaniljkrämi fördjupningen . När hela jästiden gått pensla bullarna me duppvispat ägg . Grädda i mitten av ugnen 5-10 min .
5. Garnering : Pensla bullarna med et smälta smöret och doppa den därefter i strösocker. 

* Gör vaniljsockret själva!



Kommentarer
Postat av: Anna

Mums..noterar..ville bara meddela att du har mail..

2008-12-17 @ 12:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0